W VBA dość rzadko wykonuje się operację wstawienia nowego arkusza do pliku. Zazwyczaj plik główny zawiera już wszystkie niezbędne arkusze (często ukryte).
Dodanie Arkusza
Zdarzają się jednak sytuacje, że chcemy dodawać arkusze w sposób dynamiczny. Przeważnie ma to miejsce wtedy gdy chcemy utworzyć w pętli osobne raporty dla konkretnej grupy. Taką grupą mogą być np. regiony, miasta, produkty, dostawcy, handlowcy itd.
Wstawienie zwykłego arkusza jest stosunkowo proste. Z pomocą przychodzi rejestrator makr, który nagrywa taki kod jak niżej.
Sub Macro1()
Sheets.Add After:=Sheets(Sheets.Count)
End Sub
Dodanie Szablonu
Czasami chcemy sobie ułatwić życie i tworzymy szablon raportu, a w pętli podmieniamy dane.
W jaki sposób jednak dodać do pliku zakładkę utworzoną na bazie szablonu? Bardzo prosto. Tutaj także z pomocą przychodzi nam rejestrator makr. Po skończeniu nagrywania kod możemy dostosować do swoich potrzeb, co pokazuje linia poniżej.
Set wksNowy = ThisWorkbook.Sheets.Add( _
Type:=sSciezkaDoSzablonu, _
After:=ThisWorkbook.Sheets(iArkusze))
Zmienna sSciezkaDoSzablonu przechowuje lokalizację szablonu, natomiast zmienna iArkusze zlicza arkusze w skoroszycie.