Nieco bardziej doświadczeni użytkownicy wiedzą, że Excel nie pozwala wyświetlić czasu ujemnego.
Problem Czasu Ujemnego
Taka sytuacja może się pojawić np. w chwili gdy chcemy od wartości mniejszej odjąć większą, przy czym obie są sformatowane jako czas.
Doskonale jest to zobrazowane w tej poradzie gdzie od czasu rzeczywistego pracy maszyny chcemy odjąć czas nominalny. W sytuacji gdy czas rzeczywisty (np. 12:00) jest mniejszy od czasu nominalnego (np. 16:00) w wyniku zamiast czasu otrzymujemy tajemnicze krzaczki #########. Nie pomaga rozszerzenie kolumny, ponieważ tych krzaczków jest wtedy jeszcze więcej.
Rozwiązanie Formułowe
Rozwiązaniem problemu jest wg autora napisanie formuły, która wyświetli nam różnicę między czasami. Słowo “wyświetli” jest tutaj kluczowe, bowiem to rozwiązanie jest bardzo dobre pod względem wizualnym.
Widzimy pewne wpisy, poprzedzone znakiem minusa i wyrównane do lewej strony – od razu rzucają się w oczy i wyróżniają na tle liczb wyrównanych do prawej strony komórki.
Problem polega jednak na tym, że są to teksty, a nie liczby, a co za tym idzie to rozwiązanie nie daje nam możliwości swobodnego sortowania i filtrowania danych według tej kolumny.
Oczywiście na potrzeby krótkiej porady takie rozwiązanie jest w pełni zadowalające. My jednak pójdziemy krok dalej…
Sortowanie Opóźnień
Poniżej na rysunku widzimy tabelę zamówień, jakie musimy zrealizować w określonym czasie.

- Kolumna A – numer zamówienia
- Kolumna B – data i czas złożenia zamówienia przez klienta
- Kolumna C – typ zamówienia – determinuje nam czas potrzebny na jego realizację
- Kolumna D – czas na realizację zamówienia. Dla zamówień A (priorytet) czas to 12h, dla B 24h, dla C 48h, dla D 168h (cały tydzień)
- Kolumna E – oblicza nam czas jaki upłynął od momentu złożenia zamówienia (przelicza się na bieżąco ponieważ korzystamy z funkcji TERAZ())
- Kolumna F – to nasz bufor czasowy, czas jaki nam został do realizacji zamówienia. Ale uwaga! W sytuacji gdy przekroczyliśmy ten czas, wyświetlamy 00:00 (mamy w tym swój cel!)
- Kolumna G – informuje nas czy zamówienie jest opóźnione czy też nie (łatwo to ustalić sprawdzając wartość w poprzedniej kolumnie)
- Kolumna H – pokazuje nam czas opóźnienia (tym razem 0:00 jest wyświetlane w sytuacji gdy nie mamy opóźnienia)
Liczba tych kolumn może się wydawać nieco nadmiarowa, ale w ten sposób osiągamy swój cel jakim jest widok tabeli po przesortowaniu.
Widzimy najpierw zamówienia opóźnione (wg największego opóźnienia, czyli te, którymi musimy się najpilniej zająć), w drugiej kolejności widzimy natomiast zamówienia, które nie są opóźnione, ale są posortowane rosnąco wg pozostałego czasu przeznaczonego do realizacji (czyli najpierw wyświetlamy te zamówienia, które najprędzej mogą stać się opóźnionymi).
Sortowanie odbywa się wg trzech poziomów:
- Opóźnienie – malejąco (najpierw TRUE, potem FALSE)
- Czas opóźnienia – malejąco (od największego do najmniejszego)
- Pozostały czas do realizacji zamówienia – rosnąco (od najmniejszego zapasu czasowego do największego).
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby, dla zwiększenia przejrzystości, wprowadzić zmiany w kolejności kolumn. Najpierw można wyświetlić kolumnę OPÓŹNIENIE, następnie CZAS OPÓŹNIENIA, a na samym końcu POZOSTAŁY CZAS DO REALIZACJI ZAMÓWIENIA. Wymaga to drobnej korekty formuł, ale na pewno zwiększa przejrzystość tabeli.